نامه رئیس هیات مدیره انجمن ایرانی تاریخ اسلام به جناب آقای دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص مخالفت با تصویب طرح "استفاده از بهینه از اشیاء باستانی و گنجها" ارائه شده از سوی شماری از نمایندگان مجلس
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و تحیّت
احتراماً همچنانکه استحضار دارید، جایگاه ایران و ایرانیان در نگاشتههای تاریخی و میراث باستانی بسیار برجسته و آشکار است و کاوشهای باستانشناسان هر از گاهی گوشهای از این میراث گرانبها را نمایان میسازد. شوربختانه هنوز بسیاری از آثار و نمادهای تمدّن ایران پیش و پس از اسلام به دست نیامده و نیازمند کاوشهای فراوان است تا هویت تمدّنی ایران هرچه بیشتر و بهتر شناخته و شناسانده گردد. بنابراین بایسته است با راهکارها و برنامههای کارشناسی شده از یکسو این میراث را از نابودی نجات داد و از دیگر سو با ایجاد ساز وکارهای قانونی راه را بر هر گونه قاچاق آثار باستانی و فروش آنها به خریداران فرصت طلب درونی و بیرونی سد کرده و از انجام هر گونه حفاری غیر مجاز و کاوش برای دستیابی غیر قانونی به آثار باستانی و تاریخی کشور جلوگیری نمود.
از این رو به نظر میرسد که بازنگری هوشمندانه و کارشناسانه در برنامهها و برخی قوانین در زمینه کاوشهای باستانی یک ضرورت است، این در حالی است که به یکباره خبری ناگوار و نگران کننده با موضوع ارائه طرحی با عنوان « استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنجها» از سوی شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه شده که به نظر میرسد طرحی شتابزده و به دور از بررسیهای لازم علمی است و هیچ یک از انجمنهای علمی در حوزه تاریخ یا گروههای تاریخ و باستان شناسی در دانشگاهها و مراکز علمی برای تهیه و ارائه آن طرف مشورت قرار نگرفتهاند. صرف نظر از انگیزه ارائه دهندگان طرح بررسیهای دقیق و همه جانبه طرح پیشنهادی نشان میدهد که این طرح بر خلاف عنوانآن، زمینه سازآسیب رسیدن به میراث تمدّنی ایران خواهد بود.
علیهذا با عنایت به اصل شصت و هفتم قانون اساسی و متن سوگندنامه نمایندگان محترم مجلس مبنی بر پاسداری و دفاع از حرمت و حیثیت کشور و منافع و حقوق آحاد ایرانیان، انتظار میرفت که طرح یاد شده نیز با منافع ملی و مصالح کشور و مردم سازگار باشد و استقلال کشور را دچار خدشه نسازد. اما بررسیهای متخصصان دلسوز نشان می دهد که طرح یاد شده از نظر محتوا و رویکرد دقیقاَ در برابر منافع و مصالح کشور است. از همین رو به شدّت از پیامدهای طرح و تصویب آن نگران هستند.
از سوی دیگر، بر پایه آنچه در فرایند تصویب طرح آمده، پیشنهاد نمایندگان با برخی مصوبههای قانونی پیشین از جمله مصوبه ۱۸/۰۲/۱۳۵۸ درباره ممنوعیت انجام هر گونه حفاری غیر مجاز و کاوش برای دستیابی به آثار باستانی و تاریخی و ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی مصوّب مورخ ۲/۳/ ۱۳۷۵ در همین زمینه، با سیاستهای کلی قضایی مصوب ۲۸/۷/۱۳۸۱، ناسازگاری و مغایرت دارد و آشکار است که برای تصویب چنین طرحی باید این گونه مصوبات نسخ گردد که به نوبه خود زمینه را برای انجام اقداماتی بر خلاف منافع ملی و مصالح کشور فراهم خواهد ساخت.
تمرکز طرح یاد شده بر مساله درآمدزایی برای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تکیه بر مسائلی چون اشتغالزائی نیز بر ابهام موضوع افزوده است و چه بسا پوششی برای سودجویی و به کارگیری صوری افراد ناصالح در فعالیتهای تخصصی در زمینه کاوش باشد و راه را برای دست اندازی بر میراث ملی باز گشاید. بر پایه آنچه گذشت، پیشنهاد مینماید دستور فرمایند از هر مسیری که ممکن است، طرح مذکور از دستور کار خارج شده و هر اقدامی در این زمینه پس از بررسیهای دقیق علمی و کارشناسی و پس از مشورت با متخصصان تاریخ، باستان شناسی و میراث فرهنگی انجام شود!
در پایان یادآور میشود، انجمن ایرانی تاریخ اسلام به عنوان یکی از انجمنهای رسمی مورد تأیید وزارت علوم با این طرح کارشناسی ناشده مخالف است و آمادگی اعضای متخصص انجمن را برای هر گونه همکاری در تهیه و ارائه طرحی که حافظ و نگاهبان میراث ملی و فرهنگی کشور باشد، اعلام مینماید.
|